|
Berikut adalah kronologi dan peristiwa penting bagi projek ini.
Bil
|
Tarikh
|
Perkara
|
1.
|
14 Disember 2009
|
Persetujuan Pelaksanaan Projek BRT oleh YAB Perdana Menteri Dato Seri Mohd Najib Tun Abdul Razak melalui Mesyuarat Delivery Task Force (DTF) bil-4
|
2.
|
Oktober 2011
|
Kajian Kemungkinan BRT telah siap dilaksanakan oleh juruperunding, Halcrow Consultants Sdn Bhd, untuk Kementerian Pengangkutan Malaysia, dan salah satu jajaran yang diutamakan adalah jajaran Kuala Lumpur-Klang
|
3.
|
13 Mac 2012
|
Persetujuan selaku Agensi Pelaksana oleh Ketua Pengarah Kerja Raya Malaysia dengan menyatakan persetujuan melalui emel kepada Ketua Setiausaha Kementerian Kerja Raya Malaysia
|
4.
|
April 2012
|
Kajian Impak Trafik (TIA) dimulakan oleh Urusbudi Transplan Sdn Bhd yang telah dilantik oleh SPAD
|
5.
|
Mei 2012
|
Pelan Rekabentuk Konsep dimulakan oleh Urusbudi Transplan Sdn Bhd bersama-sama Institute for Transportation and Development Policy (ITDP) yang dilantik oleh SPAD
|
6.
|
5 Julai 2012
|
Surat Arahan Pelaksanaan kepada Ketua Pengarah Kerja Raya telah diberikan oleh pihak SPAD
|
7.
|
September 2012
|
SPAD mengemukakan Ringkasan Projek Pelanggan bagi Pelaksanaan Projek kepada pihak JKR
|
8.
|
31 Oktober 2012
|
Keputusan Mesyuarat Delivery Task Force bil 22 yang dipengerusikan oleh YAB Timbalan Perdana Menteri telah memutuskan supaya kajian terperinci dibuat oleh SPAD dengan melibatkan Kementerian Kerja Raya untuk isu-isu yang memberi impak kepada pengguna jalan raya khasnya di Lebuhraya Persekutuan.
|
9.
|
November 2012
|
SPAD mengemukakan Addendum Skop Kerja Projek BRT kepada pihak JKR.Projek ini dibahagikan kepada dua (2) fasa iaitu;
Fasa Pertama: Laluan dari Pasar Seni, KL ke Subang Jaya, Selangor
Fasa Kedua: Laluan dari Subang Jaya ke Bandar Klang, Selangor
|
10.
|
7 Disember 2012
|
Mesyuarat dan Pembentangan Pelan Konsep kepada pihak KKR (Bhgn Perancang Jalan, Bhgn Kawalselia Penyenggaraan dan LLM) dan pihak JKR yang dipengerusikan oleh YBhg Dato’ Seri KPKR. Mesyuarat bersetuju untuk mengekalkan status quo tahap perkhidmatan bagi Lebuhraya Persekutuan. Kajian terhadap opsyen Pelan Konsep yang dibentangkan perlu dikaji semula.
|
11.
|
25 Februari 2013
|
Mesyuarat Membincangkan Pelaksanaan Inisiatif NKRA Bus Rapid Transit (BRT) Kuala Lumpur– Klang bersama KSU-KSU MOT, KWPKB dan KKR. Mesyuarat bersetuju untuk membincangkan pelaksanaan projek dengan lebih mendalam selepas Pilihanraya Umum ke-13.
|
12.
|
Mac 2013
|
SPAD mengemukakan cadangan baru pelaksanaan Projek BRT Laluan KL-Klang bersama-sama Revised Timeline *.
Projek ini akan dilaksanakan secara tiga (3) fasa iaitu:
Fasa 1A : Dari Pasar Seni, Kuala Lumpur ke Sempadan KL/Selangor (akan dilaksanakan terlebih dahulu)
Fasa 1B : Dari Sempadan KL/Selangor ke Subang Jaya, Selangor
Fasa 2 : Dari Subang Jaya ke Bandar Klang, Selangor
* Mesyuarat Mingguan Projek BRT -SPAD dan JKR Bil 3/2013 dan Bil 4/2013
|
|
|
|
|
|
Kemaskini Terakhir (Monday , 19 AUG 2013)